Olennaiset graafisen suunnittelun periaatteet, jotka jokaisen yrittäjän tulisi tietää
- Aina Domin
- 26.10.2023
- 3 min käytetty lukemiseen

Graafista suunnittelua on kaikkialla. Minne vain katsotkin, kaikki visuaalinen on tavalla tai toisella graafista suunnittelua. Oletpa vasta aloittanut tai vakiintunut yrittäjä, hyvän suunnittelun ymmärtäminen ja graafisen suunnittelun periaatteiden hyödyntäminen voi vaikuttaa merkittävästi brändiisi, markkinointiisi ja yleiseen menestykseesi. Tässä blogikirjoituksessa käyn läpi olennaiset graafisen suunnittelun periaatteet, jotka jokaisen yrittäjän tulisi tietää, ja valaisen vähän sitä, miten nämä periaatteet toimivat käytännön arjessa.
Tasaus
Johdonmukainen tasaus luo siistin ja järjestelmällisen ulkonäön materiaaleihisi. Se auttaa ryhmittelemään yhteen liittyvät elementit ja pitää asettelun johdonmukaisena. Jo pelkällä tasauksella materiaaleistasi tulee
viimeistellympiä ja ammattimaisempia. Tuote- ja palvelukuvastoissa voi esimerkiksi olla monia kuvauksia ja hintoja. Tietojen tarkoituksellinen tasaus luo siistin ja helppolukuisen luettelon.

Hierarkia
Ihmisten keskittymiskyky on nykypäivänä koetuksella, joten on erittäin tärkeää päästä suoraan asiaan. Varmistaaksesi, että tärkein viesti nousee ylitse muiden, haluat antaa sille enemmän visuaalista painoa. Tämä voidaan saavuttaa monin tavoin, esimerkiksi asettamalla tärkein kohta ensimmäiseksi ylös, korostamalla sitä paksummalla fontilla tai muiden elementtien avulla. Luomalla selkeän hierarkian viestinnässäsi ohjaat katseet ensimmäisenä niihin kohtiin, joihin haluat katsojien keskittyvän.
Läheisyys
Yhteen liittyvien elementtien sijoittaminen lähelle toisiaan auttaa katsojia yhdistämään tiedot toisiinsa. Pienen yrityksen kannalta tiedon tehokas ryhmittely voi poistaa tarpeetonta hälyä, yksinkertaistaen viestintää ja edistäen parempaa käyttäjäkokemusta. Esimerkiksi asiakkaasi löytävät helpommin etsimänsä tiedon, jos suunnittelet esitteen ryhmittelemällä aikatauluja, kuvauksia tai henkilökuntaprofiileja yhteensopivalla tavalla.
Toisto
Samanlaisten suunnitteluelementtien toistaminen, kuten värit, fontit tai muodot, yhtenäistää materiaaleja ja helpottaa tiedon muistamista. Voit käyttää toistoa yhtenäisen visuaalisen identiteetin luomiseen, mikä auttaa brändin tunnistettavuutta ja muistettavuutta. Yritys voi (ja sen kannattaisi) käyttää samaa väripalettia ja fontteja niin brändäyksessä, ruokalistoissa ja some-grafiikoissa kuin kanta-asiakaskorteissakin.

Tasapaino
Visuaalinen tasapaino on tärkeä elementti materiaalista riippumatta . Tasapainoa on kahdenlaista - symmetristä ja epäsymmetristä. Symmetrinen tasapaino on elementtien peilaamista keskiakselin molemmille puolille, kun taas epäsymmetrinen tasapaino tarkoittaa visuaalisen painon epätasaista, mutta harmonista jakamista. Tasapainoinen suunnittelu voi antaa vaikutelman vakaudesta ja ammattimaisuudesta. Esimerkiksi logosta voi helposti poimia tasapainon yrityksen nimen, iskulauseen tai muun tiedon ja mahdollisen symbolin välillä. Itse symboli voi myös olla symmetrinen tai vapaalla kädellä piirretty.
Väri
Värit herättävät tunteita ja vaikuttavat psykologisesti katsojiin. Valitsemalla brändisi värit huolellisesti voit vaikuttaa siihen, miten asiakkaasi kokevat ja reagoivat yritykseesi. Kylpylä voi esimerkiksi käyttää rauhoittavia pastellivärejä, kuten vaaleansinistä ja laventelia, luodakseen rentouttavan ilmapiirin brändiin ja materiaaleihinsa. Toisaalta tapahtumajärjestäjä voi käyttää rohkeita värejä viestittääkseen hyvää tunnelmaa ja rentoa palvelua järjestäessään upeita juhlia.

Kontrasti
Värien kontrasti merkitsee elementtien erottamista korostamalla niiden eroja. Tämä ohjaa katsojan silmää ja luo osaltaan hierarkiaa elementtien välille. Kontrastia voidaan käyttää korostamaan myyntivaltteja tai muita tärkeitä tietoja. Ständijuliste, jossa teksti on rohkeilla, erottuvilla väreillä hillitympää taustaa vasten, tuo päivän erikoistarjoukset asianmukaisesti esiin potentiaalisille asiakkaille verrattuna monotoniseen tulosteeseen.
Tyhjä tila
Älä aliarvioi tyhjän tilan voimaa. Se antaa lukijalle tilaa hengittää ja tekee sisällöstä helpommin sulateltavaa. Tyhjää tilaa voidaan käyttää ohjaamaan huomiota ja vähentämään visuaalista hälyä. Usein vähemmän on enemmän suunnittelussa. Yksinkertaiset, selkeät materiaalit voivat olla mieleenpainuvampia ja tehokkaampia, toki myös maksimalismille on oma paikkansa.

Bonus vinkki: Typografia
Fonttien valinta on myös merkittävässä roolissa brändisi persoonan välittämisessä. Yritykset voivat käyttää typografiaa kertomaan visuaalista tarinaa ja herättämään haluttuja tunteita yleisössään. Voit käyttää klassista serif-fonttia ajattoman, älykkään vaikutelman luomiseen tai leikkisää käsinkirjoitettua fonttia viestiäksesi rentoa fiilistä. Tietoisesti valittujen fonttien avulla voit asettaa tunnelman materiaaliin kuin materiaaliin.
Yhteenvetona voisin todeta, että
graafisen suunnittelun periaatteet eivät ole varattuja vain suurille yrityksille, joilla on leveät budjetit. Pienet yritykset voivat yhtä lailla hyödyntää näitä periaatteita luodakseen materiaaleja, jotka ovat esteettisesti miellyttäviä, mieleenpainuvia ja tehokkaita. Ymmärtämällä ja toteuttamalla näitä periaatteita voit parantaa visuaalista kuvaa brändistäsi, luoda yhteyden asiakkaisiisi ja menestyä. Jos aikasi on tiukilla tai luovuus ei ole vahvuutesi, ammattimainen graafinen suunnittelija voi luoda sinulle yhtenäisen brändin ilmeen, ja voit käyttää brändiohjetta viitteenä kaikkeen luomaasi materiaaliin sen jälkeen.


Kommentit